החלטתם למכור חברה, מה עושים ? מפרסמים ? איך מגיעים למשקיעים ? והאתגר הגדול ביותר, איך מוציאים את החברה למכירה מבלי שהמתחרים ידעו על כך וישתמשו במידע זה להפחדת הלקוחות (שהרי העסק נמכר וכולם רוצים עסקים עם חברות יציבות), כחלק מהתחרות על הלקוח הפוטנציאלי.
האפשרות הטובה ביותר להתחיל תהליך מכירה שיכול לקחת אפילו שנה זה באמצעות חברה מייצגת שתפנה למשקיעים פוטנציאלים ותעניין אותם באפשרות השקעה או רכישת החברה. מה היתרונות באפשרות זו ?
· לחברות המייצגות יש "קליקה" של מייצגים המספקים שירותים למשקיעים המחפשים עסקים מעניינים ולחברות נוספות ובכך ניתן לבצע עסקת רכישה או השקעה מתחת ל"רדאר", מבלי לבצע פרסום המונים.
· כאשר פונה חברה מייצגת למשקיע פוטנציאלי, היא מספקת עבורו נתונים כללים של תחום, מחזור ורווחיות – בשלב זה אין לו מושג מי זאת החברה ומה השם שלה וכדי לקבל פרטים נוספים הוא חייב לחתום על הסכם סודיות מול החברה המייצגת וזאת כי לשמור על הלקוח המוכר.
· בכל חברה מייצגת ישנו אנליסט שמנתח את שווי החברה הנמכרת ומוציא אותה לשוק עם שווי הגיוני שניתן לרכישה. האנליסטים מספקים הערכת שווי לרוכשים ולמוכרים ומבססים את הערכה על סמך ניתוח הדו"חות הכספיים.
· החברה המייצגת מסייעת למוכר בתהליך המשא ומתן ומבססת את הטענות שלה על הידע וההיכרות של השוק העסקי והבנת הדו"חות הכספיים.
לסיכום בעסקת רכישה או מכירה של חברות כדאי להיעזר במייצגים חיצוניים ומקצועיים, שפועלים בצורה קרה, מושכלת ועניינית לסגירת עסקה טובה לשני הצדדים. לרוב כשהבעלים מקיים את המשא ומתן העסקאות מתפוצצות בגלל אלמנטים אמוציונאליים ואילו הגורמים החיצוניים עובדים בצורה רציונאלית.
מחיר השוק לשירות כזה כ 5% מהעסקה (על בסיס הצלחה) ואני מאחל לכולם עסקים טובים ומניבים. ניתן להיעזר בנו לכל שאלה.
הכותב : דרור כהן, מנכ"ל חברת היועצים המרכז הישראלי לשיווק ועורך Themarket זירת העסקים של ישראל 03-7511468.