הכנת חברה למכירה זה תהליך של שנה, כשהמטרה שיפור הדו"חות הכספיים של העסק על מנת לשפר את שוויו.
באחד מהמאמרים הקודמים כתבתי ששווי החברה נגזר מהרווח לפני מס וכל משקיע מחשב לעצמו בכמה שנים הוא מחזיר את ההשקעה (מכפיל הרווח).
אז מה ניתן לעשות כדי לשפר את הרווחיות של החברה ?
ראשית אני תמיד ממליץ לעבוד יחד עם איש מקצוע יועץ עסקי שיודע לנתח את הדו"חות הכספיים, לאתר את הנקודות הבעייתיות שדורשות שיפור ו/או שינוי לביצוע, הבנת הפעילות העסקית של החברה, הלקוחות, פוטנציאל ההכנסות, כניסה לעומק תהליכי ושיטות העבודה בארגון, הגדרות התפקידים, העלויות השונות וההוצאות המיותרות.
מהם הדברים שמשפרים את רווחיות החברה ?
- ההתחלה תמיד בבניית תכנית עבודה והגדרת מערכת יעדים.
- הקטנת משכורת המנכ"ל / בעלים והעברת יתרת הסכום (לרבות הפרשי מס ההכנסה, הביטוח הלאומי וההפרשות) לרווחיות של החברה.
- צמצום עלויות שוטפות שאינן הכרכיות לעסק.
- הגדלה משמעותית של המכירות או צמצום כמות העובדים.
- התמקדות בעסקאות שיוצרות רווח ולא במחזורים. (שווי החברה איננו נמדד לפי המחזורים אלא לפי הרווחיות).
- שיפור תהליכי העבודה בארגון והתייעלות.
- יצירת סדר, תהליכי עבודה מוגדרים ומחשוב הפעילות העסקית של החברה בעיקר בתחום המכירות באמצעות CRM, זה נותן לרוכש ביטחון שהעסק מנוהל כמו שצריך והוא יכול להמשיך מאותה נקודה שסיים קודמיו.
לאחר שנה של פעילות, שהדו"חות העסקיים מראים תוצאות עסקיות טובות משמעותית, מוציאים את החברה למכירה ובמחיר גבוהה יותר, כמובן אם הבעלים לא שינה את דעתו, בגלל שחברה הפכה למסודרת ורווחית יותר.
הכותב : דרור כהן, מנכ"ל חברת היועצים המרכז הישראלי לשיווק ועורך Themarket זירת העסקים של ישראל 03-7511468.